Veelgestelde vragen

Zijn huisdieren toegestaan?

Ja, huisdieren zijn toegestaan in uw huurwoning.

Is er een parkeergarage in de buurt?

Nee, er is geen parkeergarage in de buurt. U en uw bezoekers kunnen betaald parkeren in de directe omgeving.

Can I place a wall in the apartment?

No. You are not allowed to build a wall in the apartment.

Mag ik zelf een tussenmuur plaatsen?

Nee. Het is niet toegestaan om wanden te plaatsen in het appartement.

Is de waarborgsom altijd 1 maand huur?

Bij een vaste aanstelling betaalt u 1 maand waarborgsom. Is de situatie anders dan wordt dit per geval bekeken en kan de waarborgsom hoger zijn.

Is mijn waarborg anders bij een buitenlands paspoort?

Ja, de waarborgsom bij een buitenlands paspoort is minimaal twee maanden.

Moet ik een waarborgsom betalen?

Bij het sluiten van een huurcontract vraagt Vesteda standaard 1 maand huur als waarborgsom voor huurders die in loondienst zijn.

Voor zelfstandig ondernemers bedraagt de waarborgsom standaard 3 maanden. De gevraagde waarborgsom kan afwijken naar aanleiding van de aangeleverde documenten.

Is er een lift aanwezig?

Nee, er is geen lift aanwezig.

Wat is de minimale huurtermijn?

U huurt de woning bij Vesteda voor minimaal 1 jaar. De minimale opzegtermijn is één maand.

 

Wat zijn de contractkosten?

Iedere nieuwe huurder betaalt éénmalig €113,74 inclusief BTW aan administratie- en contractkosten voor het afsluiten van de huurovereenkomst. Dit zijn kosten voor o.a. naamplaatje, bezichtigingen, Mijn Vesteda en het digitaal ondertekenen van de huurovereenkomst.

Bij het sluiten van een huurcontract vraagt Vesteda standaard 1 maand huur als waarborgsom voor huurders die in loondienst zijn.
Voor zelfstandig ondernemers bedraagt de waarborgsom standaard 3 maanden. De gevraagde waarborgsom kan afwijken naar aanleiding van de aangeleverde documenten.

Wat zijn de servicekosten?

De servicekosten bedragen €10,- per maand. In deze kosten zit de vergoeding voor o.a. de huismeester, schoonmaak, onderhoud en energie voor de algemene ruimten.

Kan ik een woning huren voor mijn kind?

Nee, we verhuren niet met garantstellingen van derden. De daadwerkelijke betalende huurder moet ook de bewoner zijn.

Kan ik een parkeerplaats huren?

Wij verhuren geen parkeerplaatsen in de Rivierenbuurt. Wel verhuren wij op andere locaties in Amsterdam parkeerplaatsen en/of garageboxen. U kunt op de website van de gemeente Amsterdam informeren naar een parkeervergunning.

Kan ik mijn spaargeld of beleggingen meetellen bij mijn inkomen?

U mag de volgende zaken bij uw bruto maandinkomen optellen:

Spaargeld: neem 10% van uw spaarsaldo, deel dit door 12 en tel het op bij uw brutomaand inkomen.
Beleggingen: nee, alleen contante middelen mag u meetellen.
Alimentatie: alleen partneralimentatie mag u optellen bij uw bruto maandinkomen. Kinderalimentatie mag u niet optellen.

Welke documenten moet ik aanleveren?

Heeft u zich ingeschreven als woningzoekende bij Vesteda en heeft u bericht gekregen dat u een woning kunt bezichtigen?
Dan vragen wij u per e-mail om een aantal documenten bij ons aan te leveren.
Deze documenten dienen om uw inkomen en identiteit te verifiëren.
Bekijk de checklist om goed voorbereid een woning te kunnen bezichtigen en wellicht huren!